تفاوت گوشي هوشمند داراي يك دوربين عكاسي با گوشي با دوربين دوگانه چيست؟

۱۹ بازديد

احتمالا براي شما نيز اين سوال پيش آمده كه چه تفاوتي بين تلفن هاي هوشمند تك دوربينه و دو دوربينه وجود دارد. به عنوان مثال گوشي هايي نظير مانند Apple iPhone 7، Huawei P10، Huawei Honor 8 و LG G6 با دو دوربين در كنار هم چه ويژگي متمايزي را ارائه مي دهند كه گوشي داراي يك دوربين نمي تواند؟ در اين مقاله به مزاياي دارا بودن دو دوربين در يك تلفن هوشمند خواهيم پرداخت.
اخيرا تقريبا تمامي شركت هاي توليد كننده ي تلفن هاي هوشمند رويكردي يكسان در رابطه با توليد گوشي هاي با دوربين دوگانه در پيش گرفته اند. به همين دليل اين سوال را در ذهن بوجود مي آورند كه دليل وجود دوربين دوگانه چيست و چه كاري انجام مي دهد. به طور فني به راه انداز دوربين با دو حسگر مجزا را به دوربين دوگانه تعبير مي كنند. اين دو حسگر لزوما به طور جداگانه عمل نمي كنند . عملكر آنها مي تواند به طور مستقل و يا به طور تركيبي صورت گيرد و اين بسته به نوع بكار گيري از آنها دارد.
نحوه ي عملكرد اين دو حسگر به اين صورت است كه از انجايي كه يك حسگر به تنهايي توانايي ثبت دقيق يك تصوير را به طور كامل ندارد در هر نقطه كه حسگر اول نتواند به طور كامل محيط را درك كند حسگر دوم به كمك او شتافته و بخش هاي ادراكي تضعيف شده ي تصوير توسط حسگر اول را اصلاح مي كند. در واقع نقش اصلي حسگر دوم در تعميق تصوير ثبت شده است به اين شكل كه با تركيب نرم افزاري اين تو تصوير شما شاهد نتيجه اي به مراتب دلخواه تر خواهيد بود. ولي در هر حال اين بسته به سيايست هاي سشركت هاي سازنده مي تواند تغيير نيز كند.
حال به برشمردن مزيت هاي اين دوربين ها مي پردازيم.
بعدبخشي به تصاوير
از اصلي ترين كارايي هاي دوربين هاي دوگانه توانايي انها در نمايش غني تصاوير سه بعدي در يك تصوير دو بعدي است كه در اصطلاح به ان تعميق ( عمق بخشيدن) تصوير گفته مي شود. به عنوان يك مثال عيني تر مي توان به گوشي هواوي مدل Mate 9 اشاره كرد كه با استفاده از حسگر دوم خود عمق و فواصل موجود در محيط را مورد سنجش قرار داده و به بازسازي اين فضاي سه بعدي در تصوير مي پردازد و اين امر منتج به ارائه ي يك تصوير بسيار نزديك به محيط سه بعدي واقعي مي شود.
گذشته از اين كه اين نوع پردازش تصور براي بسياري از مشتريان مي تواند جالب توجه باشد اما اين دقيقا رسالتي نيست كه منجر به توليد اين قبيل گوشي ها شده است. زيرا نتايجي بسيار كاربردي تر را مي توان از يافته هاي حسگر دوم در باب عمق و فاصله محيط استخراج كرد.
افكت بوكه (bokeh effect)
اگر به عكاسي علاقه داشته باشيد مطمئنا در رابطه با افكت بوكه نيز شنيده ايد. اين افكت در واقع بهترين موقعيت نقطه خارج از فوكوس را به نمايش مي‌گذاردمانند انعكاس‌هاي زيبا از منابع نور كه جلوهٔ خاصي به عكس مي‌بخشند(البته افكت بوكه به سايه‌ روشن‌ها محدود نمي‌شود، مات شدن در تمامي نواحي خارج از فوكوس عكس رخ مي‌دهد). به كمك حسگر دوم و موارد محاسباتي آن اين خلق اين افكت در دوربين هاي هوشمند به سادگي صورت مي پذيرد.اين افكت كه طرفداران كمي هم ندرد از محبوب ترين روش هاي عكاسي است كه باعث مي شمو سوره ي عكاسي شما بيش از پيش ديده شود.
واقعيت افزوده
واقعيت افزوده (Augmented Reality) يك نماي فيزيكي زنده، مستقيم يا غيرمستقيم (و معمولاً در تعامل با كاربر) است، كه عناصري را پيرامون دنياي واقعي افراد اضافه مي‌كند. اين عناصر بر اساس توليدات كامپيوتري كه از طريق دريافت و پردازش اطلاعات كاربر توسط سنسورهاي ورودي مانند صدا، ويدئو، تصاوير گرافيكي يا داده‌هاي GPS مي‌باشد ايجاد مي‌شود. در اين فناوري حسگرهاي مادون قرمز تعبيه شده دردوربين با تابش اشعه مادون قرمز و دريافت بازتاب آن توسط همين حسگر ها مي توانند عمق دقيق محيط پيش روي خود را اندازه گيري كرده و به خلق تصاوري با ويژگي واقعيت افزوده كمك كنند.
اين حسگر با استفاده از همين ويژگي نيز مي تواند به سادگي موقعيت فيزيكي شما را در يك مكان بسته براي مثال در يك اتاق تشخيص دهد.

تصاويري جزئي تر
گوشي هاي هواوي P9، Mate 9 و ۸Honor روشي منحصر به فرد براي استفاده از دوربين هاي دوگانه را در پيش گرفته اند. حسگر دوم به كار برده شده در اين گوشي ها مونوكروم است كه خصوصست اصلي آن ثبت تصوير به صورت سياه و سفيد مي باشد. از انجايي كه وظيفه ي اصلي اين حسگرها به ثبت رساندن جزئيات محيط است پردازش رنگ در بخش هاي مختلف توسط حسگر اول به روش هاي فرم افزاري صورت مي گيرد.

در نتيجه مي تواند به اين نتيجه رسيد كه استفاده از دوربين دوگانه موجب ثبت بيشتر جزئيات در تصاوير مي شود تا بتوانيد بهترين تصوير ممكن را از سوژه‌ي مورد نظر به ثبت برسانيد.

ريزترين جزئيات در محيط‌ كم‌نور
تنظيم ، تعديل و مديريت نور سوژه‌ي مورد نظر همواره از اصلي ترين نكات داراي اهميت در كاسي مي باشد و از ظريف ترين نكات در يك عكاسي موفق در نظر گرفته مي شود كه رعايت آن چندان كار ساده اي نيست حتي زماني كه عكاس عكاس باشد. البته ممكن است يك عكاس حرفه اي بتواند راهكارهاي متفاوتي براي حل اين مسئله داشته باشد اما براي افراد عادي اين موضوع اصلا قابل حل نيست و جزبا روش هاي تكنولوژيك نخواهد توانست بر اين مسئله فائق آيد.
در چنين شرايطي دوربين دوم به كار گرفته شده در اين گوشي هاي هوشمند مي تواند راه گشاي افراد باشد . اين دوربين ها به ثبت جزئيات روشنايي محيط توسط حسگرها مي تواند به شكل نرم افزاري بر ري نقاط كم نور تصوير تمركز كزده و به ان نقاط نور بيشتري اضافه كنند. ولي اين تضميني براي هميشه بهتر بودن عكس پردازش شده توسط دو دوربين و دو حسگر نسبت به عكس ثبت شده توسط يك دوربين نخواهد بود.
مثال دوربين پيكسل گوگل مي تواند با حسگر تنها دوربين خود تصاويري خارق‌العاده درمحيطي با نور كم به ثبت برساند.
بزرگ نمايي با كمتريم ميزان افت كيفيت
در برخي از گوشي هاي هوشمند از قبيل iPhone 7+ به جهت بزرگنمايي بدون افت كيفيت تصوير ثبت شده از دوربين هاي دوگانه استفاده مي شود. LG G6 نيز براي جلوگيري از افت كيفيت از همين تكنولوژي ولي به روشي متفاوت بهره مي گيرد. به اين شكل كه يكي از حسگر ها كه داراي ميدان ديد وسيعتري است جزئيات بيشتري در خود ثبت مي كند و به كاربر اجازه مي دهد زوم معكوس نيز انجام دهد.
حال پس از برشمردن تمام اين مزيت ها آيا دارا بودن دو دوربين بهتر از يك دوربين نيست؟

مركز خريد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.